msonic Baltic Tehnika koos hea nõuga stuudiosse, koju ja kontserdile
Photo credit: LICHTBILDER - Reinhard Goldmann
Courtesy of Clay Paky-Lightpower

Vanguard Audio Labs V13 mikrofonid Märten Krossi albumi trummide salvestamisel

Autor: Margus Alvistemuusik ja helirežissöör

Sel talvel sain võimaluse katsetada trummide salvestamiseks suhteliselt uue tootja Vanguard Audio Labs suure kapsliga kondensaatormikrofone. Olin lugenud ja kuulnud Vanguardi toodangu kohta palju head, aga nagu ikka, ei maksa salvestustehnika valimisel toetuda üksnes sõnadele. Võimalusel tasub praktilise töö käigus veenduda, kas konkreetne seade vastab reaalselt ootustele. Õnneks oli Jürgen msonic Baltic OÜ-st lahkelt valmis lubama katsetada Vanguard Audio Labs V13 lampmikrofone. Jagan siinkohal enda kogemusi ja hinnanguid.

Minu klient Märten Kross soovis enda albumit salvestada väljaspool steriilset stuudiokeskkonda ja võtta üles korraga kogu bändi. Koosseisu kuulusid vokaal, akustiline ja elektriline kitarr, bass, trummid ja klahvpillid. Kaalusime pikalt, kuidas salvestusprotsessi läbi viia, milliseid mikrofone ja eelvõimendeid valida, kuidas muusikuid ruumis paigutada ja kuidas muuta ruumi akustikat sobivaks. Päev enne salvestussessiooni algust sõitsin Hiiumaale Kassari rahvamajja ja hakkasime koos tellijaga tehnikat üles seadma.

Helirezhissöörid on alati rõõmsad, kui saavad salvestada professionaalseid muusikuid, kes teavad, mida ja kuidas mängida, kuidas kontrollida oma instrumendi kõlavärve ning tunnetada kokkumängu dünaamikat. Nii oli seegi kord rõõmustavaks uudiseks, et Märten oli projekti kaasanud Eesti ühe parima trummari Toomas Rulli.

Toomas kasutas projektis väikest jazzikomplekti ilma auguta 16” basstrummi ja rikkaliku taldrikute valikuga. Kuivõrd taldrikud paiknesid sisuliselt kolmveerand ringi kujulisel alal ümber trummari, siis tuli leida tavapärasest pisut erinev salvestusmeetod, et võtta ühtlaselt üles kogu komplekt. Olin kaasa võtnud ligi 50 erinevat mikrofoni, mille hulgast tegin overheadide ülesvõtmiseks kolm valikut - Schoepsi omni paari, komplekti lintmikrofone - AEA N22, R84 ribboni ja Igor Burdukovi BIV-2 stereo ribbon mikrofoni või Vanguard Audio Labs V13 suure kapsliga lampmikrofonid.

Kuna Märten oli varasemalt endale ühe V13 juba soetanud, otsustasin katsetada komplekti salvestamist kolme V13-ga. Seda enam, et kodus iseenda hääle salvestamise põhjal andis V13 silmad ette minu mitme tuhande eurosele Pearlman TM1-le.

Toomase komplekti paigutus ja partiide iseloom tõi mõtte kasutada salvestamiseks segu Glyn Johns’i ja Decca Tree tehnikatest. Niisiis paigutasin ühe V13 110cm kõrgusele otse soolotrummi kohale, suunatuna soolotrummi keskele. Teise V13 paigutasin Toomase õla taha umbes poolele kõrgusele põrandatommi ja kõige tagumise taldriku vahele, 110cm kaugusele soolotrummist ja suunatuna soolotrummi keskele. Mõlemad mikrofonid asetasin omni-rezhiimi. Kolmanda mikrofoni suunasin komplektile eest, nii et see võttis ühel teljel sihikule korraga nii basstrummi kui soolotrummi. Vältimaks faasinihkeid mõõtsin ka kolmanda mikrofoni kauguseks soolotrummi keskelt 110cm. Katsetasin nii omni- kui cardioid-rezhiime, aga kuna koos trummidega mängis ruumis ka valjuhäälne elektrikitarr, siis parima tulemuse sain cardioid-rezhiimiga.

Kõik kolm mikrofoni lasin läbi Studer/Revox MR8 puldi eelvõimendite Antelope Audio Zen Stuudio liinisisenditesse ja sealt otse arvutisse. Olin selleks puhuks ostnud kaasa kiire välise SSD-ketta. Soovitan seda kõigile - hoiab kokku palju aega.

Otsustasin kogu komplekti saada salve üksnes kolme V13-ga. Saadud tulemus üllatas oma naturaalse kõla poolest, kõik komplekti elemendid kõlasid ühtlaselt ja musikaalselt. Kõik sagedused olid proovisalvestusel selgelt kuulda, ruumi kõla oli kenasti tasakaalus trummidega ja ka samal ajal kõlanud elektrikitarr ei tulnud liiga kõvasti sisse. Olin valikuga ülimalt rahult ja pakkisin teised mikrofonid sisse.

Lood eeldasid pika decay’ga basstrummi kõla. Et saavutada suuremat kontrolli miksimisel, lisasin basstrummi ette väikese nurga all AEA R84 lintmikrofoni. Lisasin soolitrummile igaks juhuks ka Shure Beta 57 - mulle meeldib selle mikrofoni lahtisem ülaots rohkem kui SM57, eriti kui mängitakse harjadega. Ent proovimaterjali ülekuulamisel lülitasin selle kanali välja ja ei tundnud sellest enam ka puudust.

Järgmisel päeval alustasime materjali salvestamist ja ma jäin V13 valikuga ülimalt rahule. Kui veel arvestada, et kolm V13 hind kokku on ca poole odavam kui Schoepsi omnipulkade paar ja AEA/Burdukovi lintmikrofonide komplekt, siis ületas tulemus igati ootusi.

Kuna Vanguard Audio Labs V13 andis trummide puhul niivõrd hämmastava tulemuse, tahan tulevikus katsetada nendega üles võtta erinevaid instrumente ja muidugi vokaali. Muidugi, kui msonic Baltic seda võimaldab. Igal juhul olen müüdud mees ja järgmise salvestuse honorarist ostan endale kaks V13! :)

 

Originaalartikkel Alvistar Audio Location Recording Studio Facebooki lehel: https://www.facebook.com/alvistaraudio/posts/638431533259815

Tunned huvi Vanguard Audio Labs V13 mikrofoni vastu? Võta ühendust ;)

Vanguard Audio Labs mikrofonide müügiinfo Eestis, Lätis ja Soomes:

sales@msonic.ee

+372 5399 1710